niedziela, 9 listopada 2014

Teoria bezwzględności Beata Pawlikowska

tytuł: Teoria bezwzględności, czyli jak uniknąć końca świata
autor: Beata Pawlikowska
liczba stron: 335
  " Podczas moich podróży przewędrowałam przez całą historię ludzkości. Mieszkałam w dżungli w osadzie Indian uważanych za ostatnich ludzi z epoki kamienia łupanego. Poznałam tajemnice amazońskich szamanów, spotkałam Buszmenów, Aborygenów, potomków starożytnych cywilizacji Majów i Inków. Spotkałam ludzi na każdym możliwym szczeblu rozwoju cywilizacyjnego - od Indian w szałasach z liści palmowych przez lepianki Masajów aż po kamienne domy w Tybecie, pałace gwiazd  z Hollywood i drapacze chmur w największych metropoliach świata. Wszędzie szukałam prawdy. Uniwersalnej prawdy o nas ludziach. Ta prawda to właśnie teoria bezwzględności."
 Beata Pawlikowska
To tak naprawdę moje pierwsze spotkanie z twórczością Beaty Pawlikowskiej. Wcześniej czytałam tylko Planetę dobrych myśli, ale luźne motywujące słowa, a cała książka to co innego. 
Książka składa się z sześciu części:
-Cyrk osobowości -
-Wielka podróż
-Krótka historia naszej cywilizacji
 -Kilka prostych prawd o dzieciństwie, czyli psychologia stosowana
-Dokończenie krótkiej historii naszej cywilizacji
-Koniec świata według majów
W książce autorka opowiada o zmianach jakie zachodziły w człowieku, rozpoczynając od Adama i Ewy, a kończąc na ludziach współczesnych.

"-No ale moja matka zawsze powtarzała, że niczego nie wolno zmieniać w starych recepturach, bo zostały one wypracowane przez pokolenia.
-To co było dobre kiedyś, już dzisiaj jest nieprzydatne. Rozejrzyj się. Trzeba iść z duchem czasu. Trzeba unowocześniać  produkcję ."

Autorka o całym unowocześnianiu wyraża się z wyraźną pogardą, niesmakiem. Pokazuje, że ludzie poprzez chęć posiadania przestali się przejmować prawdziwym życiem, łącznością z naturą i Bogiem. Nic już nie jest takie, jakie było.
W czasie czytania książki jesteśmy też wstanie śledzić miany zachodzące w autorce w trakcie odkrywania zalet podróżowania.
Nie wiem co więcej mogłabym o pozycji napisać. Nie da się opowiedzieć o tempie akcji  lub o bohaterach, bo jest to po prostu zbiór wspomnień i przemyśleń.( który bardzo mi się podoba ponieważ czytając zgadzałam się z większością z nich;)) Polecam wszystkim osobą lubiącym tego typu literaturę.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz